Skrivnost pravih zmagovalcev
Ste se že kdaj vprašali, kaj je pravzaprav tisto, kar zmagovalca naredi zmagovalca? Zakaj so zmagovali ravno Bojan Križaj, Steve Jobs, Leonardo da Vinci?
Ne glede na vaše službene obveznosti, ne glede na organizacijo, v kateri ste zaposleni in ne glede na področje, ki ga pokrivate, so osrednja točka vašega dela REZULTATI. Rezultate smo navajeni presojati predvsem skozi denarni učinek, kljub temu, da jih dosegamo na zelo različnih področjih naših življenj. Dosegamo jih tako v duhovnem svetu kot v naših medsebojnih odnosih. Dosegamo jih pri fizičnem telesu (zdravje) in dosegamo jih v našem osebnostnem razvoju.
Ko pa o doseganju rezultatov pričnemo razmišljati nekoliko bolj poglobljeno, se kmalu srečamo z vprašanjem, na katerega bi moral poznati odgovor prav vsakdo: “Kaj je glavni vzrok mojih rezultatov?”
Če vprašamo inženirje, bomo verjetno dobili odgovor, da so rezultati proizvod strukturiranega znanja. Če vprašamo managerje, bodo pogosto odgovorili: “Timsko delo, vizija, poslanstvo”. Če vprašamo lastnika kemijskega podjetja, bo odgovor najverjetneje: “Naš temelj so raziskave in razvoj”.
Ne glede na vse trdim, da so vsi ti odgovori posledica našega “programiranega” pristopa. Posledica pristopa, kjer rezultate vedno povezujemo s tem, kar počnemo. Navajeni smo, da naše rezultate prepoznavamo glede na to, kar dosežemo in ne nujno glede na to, kar smo.
Vzemimo torej vprašanje na način: “Kaj je tisti prvi vzrok naših rezultatov v vseh vidikih našega življenja: zdravju, odnosih, duhovnem življenju, tudi v poslovnem svetu?”
Osnovni razlog in vir vseh rezultatov je naš odnos. Naša naravnanost, naša naperjenost (angl. attitude), naš pristop, ki ga imamo do življenja.
Lahko smo že večkrat slišali: “Le če boš spremenil/-a svoj odnos, boš lahko tudi izboljšal/-a svoje rezultate.” Šef nam dopoveduje, da če bomo vsaj malo izboljšali svoj odnos, bomo delali bolje. Trenerji pri prav vsakem športu dajo svojim varovancem slej ko prej vedeti, da če izboljšajo svoj odnos do dela, treningov, telesa…, bodo tudi rezultati veliko boljši. Ko zaposlujemo nove ljudi, jim pri prvih konfliktnih situacijah kmalu pojasnimo, da če bodo spremenili svoj odnos, bodo tudi hitreje napredovali. Morda smo slišali celo od partnerja: “S takšnim odnosom, kot ga imaš danes, bo kmalu konec veselja.”
Očitno je, da odnos nadzoruje kakovost večine stvari v našem življenju. Iz tega lahko izpeljemo zaključek, da moramo, če želimo spremeniti to, kar se dogaja okoli nas, spremeniti to, kar se dogaja v nas.
Vsi skupaj smo bili namreč nekoliko zavedeni. Dejali so nam in nas prepričali, da so naši rezultati odraz našega potenciala – vendar niso, vsaj ne v celoti. Naši rezultati so odraz našega načina razmišljanja in našega delovanja oz. obnašanja.
Ljudje si namreč neprestano kaj želimo in tako v mislih preigravamo naš potencial. Od bolj ali manj resnih novoletnih zaobljub o bolj zdravem načinu življenja ali prenehanju kajenja, preko zamisli o poletnih in zimskih dopustih, pa vse do tistih velikih ciljev. Takšnih, ki zaznamujejo naš vsakdan, ko drzno in trdno odločeni korakamo svojim zmagam naproti (npr. letni poslovni načrt ipd.).
A pogosto pozabljamo, da obstaja bistvena razlika med nekom, ki si je zgolj zaželel denimo boljših dohodkov in nekom, ki si je to zastavil tudi kot svoj cilj.
Človek, ki ima jasen cilj pred seboj, enostavno nima časa, da bi bil brezvoljen ali da bi se jezil na vse okoli sebe ter razpravljal, kako nekaj ni po njegovo. Ne. On ima svoj cilj jasno zasidran v svojem srcu. Sklenil je zavezo s samim seboj, da bo tisto, kar si je zastavil, tudi dosegel. In izvaja dejavnosti, ki ga neposredno vodijo k cilju. Pravimo, da se je tako naravnal.
Še več. Ljudje, ki svoje cilje dosegajo, veljajo za zmagovalce. Oni so tisti, ki v življenju premagujejo izzive, ki pobirajo slavo in se o njih govori s spoštovanjem.
Kar mora razumeti vsakdo, ki se želi trajno šteti med zmagovalce je, da je potrebno obvladati celoten postopek:gre za umetnost prehoda skozi zavestne korake (zastavljanje cilja) v prenos na podzavestno raven, kjer nato poteka doseganje cilja.
V nadaljevanju si poglejmo vsaj nekaj osrednjih opornih točk za čim uspešneje izpeljan celoten postopek, tako zastavljanja kot tudi doseganja ciljev:
► Cilje si vedno zapišemo.
Človek skozi pisanje prečisti svoje misli. Se vam še ni zgodilo, da ste začeli pisati kakšen dopis in še preden je bilo konec strani, ste ga že vsaj petkrat popravili in mu morda tudi delno spremenili vsebino?
► Cilje si zapišemo jasno in enostavno.
Zapisati si jih moramo s takšnimi besedami, da nam bo zapis tudi jutri omogočal enako podobo cilja, kot jo imamo v mislih danes. Zapisan mora biti razumljivo, tako da si ga je lahko zapomniti.
► Cilje si zapišemov sedanjiku. Človekova podzavest ne ločuje med namišljenim in resničnim. Zanjo je vedno vse resnično in naš namen je, da se čustveno čim bolj povežemo z našim ciljem. Cilj mora postati del naše podzavesti tukaj in zdaj. Točka v prihodnosti namreč vedno ostane tam.
► Cilje je potrebno časovno zamejiti. Določiti je potrebno, do kdaj bomo cilje uresničili. Če nam to dela težave, se vprašajmo, ali sploh mislimo resno. Saj nikjer ne piše, da je vse potrebno storiti jutri. Po drugi strani pa besede “takoj ko bo mogoče” ne povedo prav veliko, mar ne? Datum! Datum, do kdaj bomo to realizirali.
► Naš zapis moramo imeti nekje v bližini oči. Če ste kdaj pomislili, da so zapisane vizije, poslanstva itd. na stenah najboljših podjetij zgolj reklamni napisi za njihove obiskovalce, ste se zelo zmotili. Ti zapisi so namenjeni predvsem lastnim zaposlenim. Da vsak trenutek vedo, kaj je njihov cilj in se tega večkrat na dan spomnijo. Da jim pride v podzavest.
Predlog: pritrdite si svoj zapisani cilj nekam blizu svoje pisalne mize. Ali pa na listek in v denarnico z njim. Kamorkoli, le večkrat na dan ga preberite!
Torej, cilj mora biti zapisan na jasen, enostaven način, časovno zamejen, v sedanjiku tako, kot da smo ga skoraj že dosegli in neprestano nam mora biti pred očmi.
Se sliši zapleteno? Človek je predvsem bitje navad in na takšen način zgolj načrtno izkoriščamo mehanizme, ki so nam dani na uporabo.
Je pa res, da bomo sčasoma postali bolj pazljivi že v osnovi, torej pri samem pri zastavljanju ciljev. Zastavljali si bomo le tiste cilje, za katere bomo imeli tudi resen namen, da jih dosežemo. Tiste, za katere smo pripravljeni tudi kaj storiti.
Znameniti motivator Zig Ziglar je nekoč dejal: “Z lahkoto zastavljeni cilji so tudi z lahkoto opuščeni že pri najmanjši oviri.” V samem bistvu gre vedno samo za nas same. Ko se namreč trudimo za svoj cilj, duhovno rastemo in se razvijamo. Če govorimo o ciljih v podjetju, se skupaj z nami razvija tudi podjetje.
Na tej točki lahko prepoznamo ločnico med željo in ciljem. Gre za osebno zavezo in nato vztrajanje, da dosežemo, kar smo si zastavili.
Osebni zavezi, ki jo posameznik sprejema kot pravilo, pravimo človekova naravnanost.To je tista čarobna točka, ki nam pove, zakaj zmagovalci v resnici zmagujejo. Točka razlikovanja med njimi in vsemi ostalimi, tistimi, ki si samo želijo in iščejo zunanje vzroke za svoje poraze ter njimi, ki svoje cilje poznajo in jih tudi načrtno dosegajo.