Razumeti narcisoidnega šefa in njegov vpliv na delovno okolje
Delovno okolje močno vpliva na uspešnost, produktivnost in zadovoljstvo ekipe. Ključni faktor uspešnega vodenja je sposobnost navdihovanja in vodenja drugih, še posebej v časih krize, kot je bila nedavna pandemija COVID-19. Postavlja pa se vprašanje, ali so ljudje, ki vodijo, resnično zavezani k dobrobiti svojih podrejenih ali pa so njihova dejanja le posledica grandioznega narcizma? Čeprav imajo narcisi nekatera privlačna vodstvena vedenja, lahko ustvarijo delovno okolje, polno stresa in nemira, še posebej za tiste z visoko ranljivo obliko narcizma.
Narcizem je lahko povezan z uspehom in karizmo, ima tudi temno stran, ki se odraža v nizki stopnji integritete, medosebne uspešnosti ter celo deviantnem vedenju na delovnem mestu. Študija, ki je preučevala vpliv narcisoidnih vodij na zaposlene, kaže, da so tisti, ki so ranljivi narcisoidi, še posebej dovzetni za negativne učinke vodstva grandioznih narcisov.
Empatija se izkaže kot ključni faktor, ki lahko ublaži negativne učinke narcisoidnega vodenja. Voditelji, ki izkazujejo visoko stopnjo empatije, so sposobni razumeti in reševati situacije na način, ki ne prizadene čustvenega stanja zaposlenih. Pomanjkanje empatije, po “hipotezi empatije-altruizma,” ustvarja toksično delovno okolje, v katerem se zaposleni počutijo nepredstavljivo in izpostavljeni stresu.
Pomen empatije v vodenju
Italijanska raziskava je dodatno podkrepila pomen empatije v vodenju. Visoka empatija vodij se odraža v boljši čustveni uglašenosti in sodelovanju med vodji in zaposlenimi. Empatični šefi iščejo pozitivne rezultate za celotno skupino in se izogibajo izpostavljanju svoje osebne potrebe po priznanju.
Čeprav lahko proces izbire voditeljev privabi že narcisoidne posameznike, je ključno prepoznati pomen empatije pri vodenju. “Protistrup empatije” lahko vključuje podpiranje kulture spoštovanja, krepitev empatične miselnosti in aktivno spodbujanje empatije v organizacijah. Empatični voditelji so tisti, ki se izogibajo javnemu ponižanju in raje iščejo rešitve skozi osebne pogovore. Njihova usmeritev v dobrobit zaposlenih vodi do lojalnosti, boljše angažiranosti in celo izboljšanega fizičnega ter duševnega zdravja zaposlenih.
Četudi grandiozni narcisi morda dosežejo vrhunec vodenja, njihov vpliv za seboj pogosto pušča razdejanje in stres. Empatija tako postane ključni faktor za oblikovanje pozitivnega delovnega okolja, v katerem se zaposleni počutijo razumljene in podprte. Razumevanje vpliva narcisoidnih vodij na delovno okolje nam ponuja priložnost, da prepoznamo vrednost empatičnega vodenja in ga aktivno spodbujamo v organizacijah, kar koristi vsem udeleženim.