Osebnostni razvoj: Kaj je priming?
Dobro poglejte limono na sliki.
Zamislite si, da zagrizete vanjo… močno, strastno, na polno…
Sok limone se pocedi po ustih. Čutite kislost?
Čutite, kako vas po telesu zvija od kislosti limoninega soka? …
Koliko več sline imate trenutno v ustih, kot pa ste jo imeli, preden ste začeli brati?
Priming je tujka (angleški jezik) za pojav znotraj človeškega spomina, ko naša izpostavljenost stimulansu (sprožilcu) vpliva na odziv na kasnejši stimulans. To se lahko zgodi na podlagi ponovitev zaznavnega, semantičnega ali konceptualnega sprožilca.
Ste kdaj pomislili, zakaj so rože eden od prvih izdelkov, na katere naletite v hipermarketih, ko vstopite v prodajni prostor? Kolikokrat ste v resnici tudi kupili cvetje v hipermarketu? Nikoli?
Rože
Rože so na vhodu trgovin zato, ker vas takoj “zadanejo” s svojo svežino v kombinaciji s hitro pokvarljivostjo. Saj so sveže, mar ne?
To vas potegne (“prime”) v razmišljanje o svežini in to svežino nosite potem s seboj v skozi celotno trgovino. Jep, sliši se skoraj neverjetno, kajne? Vendar je testirano. In vedno je enak rezultat.
Včasih je “priming” lahko zelo enostaven. Modra tabletka (glej več tukaj) za spanec ali pa osvežilec zraka v hotelski sobi, ki daje občutek večje svežine in skrbi hotelskega osebja za higieno… in ne nazadnje, nas nagovarja, da higieno tudi ohranjamo. Prihranek?
Obstaja mnogo študij na to temo, a naj omenim tokrat le eno. Poizkus se je izvajal med študenti in sicer tako, da so študentu dali v roke enkrat skodelico mrzle in drugič vroče kave. Ta je šel po hodniku in se “naključno” in “neprevidno” zaletel v drugega študenta. Ob tem je po tleh stresel svoje papirje. Po naletu je nedolžnega mimoidočega prosil, da naj mu pridrži skodelico s kavo, da pobere svoje papirje.
Ko so študenti, ki so bili vpleteni v incident nadaljevali svojo pot, so jih organizatorji eksperimenta povprašali po tem, kaj mislijo o tistem nerodnem študentu. Rezultati so bili zelo zanimivi. Tisti, ki so v roke prejeli skodelico z mrzlo kavo, so nerodneža po pravilu ocenili kot hladnejšo, bolj vase zaprto osebo kot pa tisti, ki so v roke prejeli skodelico z vročo kavo.
Kaj to deluje v praksi?
Primer iz politike: na sceno pride nov obraz, brez bremen preteklosti. Začne se načrtno pojavljati zgolj ob določenih temah. Zanj običajno skrbi ekipa v ozadju, ki izbira teme, točno določene oddaje, izbira sogovorce, srečanja itd.. Ko čez nekaj let pridejo nove volitve, je izbrana tema ena od “naključnih” osrednjih tem … in uganete, kdo bo glavni adut politične stranke pred kamerami? Točno. Imate prav. S preteklostjo in “grehi” neobremenjeni strankarski “strokovnjak”. 🙂
Podobno je tudi pri gledanju televizije. Bodimo bolj pozorni na scene, ki so na vrsti pred reklamami. Oglaševalci plačujejo precejšnje vsote zato, da je njihov oglas predvajan v pravilnem zaporedju z ostalim programom.
Priming lahko učinkovitost reklame poveča za nekajkrat.
In tako kar naenkrat kupujete stvari, ki jih pravzaprav ne potrebujete. V hipermarketu ali v politiki.
Edvard Kadič
Vir Foto: Pexels