Je bolje imeti prav ali ne?
Seveda je bolje imeti prav, boste dejali. Mogoče res v veliko primerih, vendar pa to ne velja kar povprek. Iz dane situacije se namreč lahko naučimo bistveno več prav takrat, ko nimamo prav.
S stališča osebnostnega razvoja je to veliko večji izziv, kot se zdi na prvi pogled. Ljudje namreč precej težko priznamo, ko nimamo prav. Razlogi, zakaj to počnemo, so različni. Včasih preprosto ne želimo izpasti nevedni, spet drugič se nočemo izpostavljati trdnim dokazom nasprotnih stališč in podobno. Pogosto pa je ozadje takšnega odziva dejstvo, da kritiko in odzive okolice jemljemo preveč osebno.
Ste že kdaj slišali, da vidimo in slišimo tisto, kar želimo?
Prav omenjeni razlogi in pritisk, ki ga v dani situaciji izvajamo sami nase povzroči, da pogosto slišimo odzive okolice nekoliko drugače, kot so bili izrečeni v resnici. Če je nekdo dejal: “To pa nimaš prav,” lahko hitro slišimo “ti pa nimaš pojma … o ničemer.” Takšen obrat povzroči, da ljudje ne poslušamo, temveč raje reagiramo. Namesto da bi se kaj naučili, se raje branimo. Kljub vsem informacijam, ki jih imamo v današnjem času na razpolago, si mnogi ljudje samozavestno osebo še vedno predstavljajo kot nekoga, ki ima vedno prav. Dejstvo, da nekdo nima prav in to tudi prizna, jim pomeni razkazovanje šibkosti in manko samozavesti. A je ravno obratno. Samozavestni ljudje priznajo, da nimajo prav, kadar pač nimajo prav.
Vseeno pa bodimo previdni. Ko postanemo v nečem res dobri, moramo biti še posebej pozorni na povratne informacije iz okolice. Saj nas prav kvalitetni odzivi (ki so žal pogosto prav v obliki kritike) lahko dvignejo na višjo raven.
Res pa je, da če želimo priznati, da se motimo, moramo vedeti, kdaj se motimo. Da bi bili to sposobni storiti, moramo ohranjati zdravo pamet in jasno presojo. To pa ni vedno preprosto. Ljudje, ki so res dobri v nečem, so bili na svoji poti proti vrhu pogosto izpostavljeni situacijam, ko so bili edini, ki so imel prav. Ostali pa so zavzeto trdili, kako se motijo.
A kako vedeti, da se motimo, ko pa vemo, kako pogosto se motijo ostali?
Sogovornika najprej preprosto prosimo, da nam za svojo trditev poda kakšen dodaten dokaz, nato pa se poučimo tudi nekoliko širše o vsem skupaj. Kaj si preberimo ali pobrskajmo po internetu. Lahko tudi vprašamo znance oz. ljudi, ki jim zaupamo o tem, ali se jim zdi, da imamo prav ali ne. Če je le mogoče, je dobrodošel tudi kakšen posvet s strokovnjakom na področju, o katerem pač teče pogovor.
Brez zbiranja dodatnih informacij bomo zelo težko sprejeli objektivno odločitev. Takšno, ki bo res ustrezno odgovorila na vprašanje ali imamo prav ali ne. Ob zbiranju informacij in ustvarjanju ozadja za našo odločitev, moramo biti pozorni še na eno dimenzijo. Smo kaj takšnega že kdaj slišali? Nam je že kdaj kdo omenil, da nimamo prav? Nam je to že kdo dejal, mi pa smo vseeno vztrajali do danes na tem, da imamo prav? Včasih nam pač kdo kaj reče in se nam zdi, da nima prav. Potem pa nam še nekdo drug to isto omeni, pa spet ne reagiramo. Arabci imajo zelo zanimiv izrek, ki pravi: če se nekaj zgodi enkrat, ni pomembno. Če pa se zgodi dvakrat, je velika verjetnost, da se bo tudi tretjič. V bistvu gre za nekoliko obrnjen pregovor, ki ga poznamo tudi pri nas: v tretje gre rado.
Kar želim povedati je, da sicer res ni nujno, da imajo drugi prav zgolj zato, ker menijo enako. Vseeno pa je dobro, da postanemo pozorni in se res poglobimo v zadevo. Kljub vsemu ne rinimo z glavo skozi zid, če nam ni treba. Če vsi govorijo eno in isto, obstaja vsaj možnost, da imajo tudi prav.
Včasih je pravilno namreč tisto, kar smo najprej mislili, da ni.
Pravimo, da nam vesolje tudi na takšen način omogoči dostop do res velikih draguljev v življenju. Na takšen način se namreč zavemo meja svoje cone udobja in zmožnosti, ki jih imamo in so nam na razpolago. Seveda pa ob tem ne pozabimo na ljudi, s katerimi smo obkroženi. Njihovi odzivi so namreč izhodišče, na podlagi katerih bomo šli v nadaljnje presoje. Logično je, da moramo stremeti k temu, da smo obkroženi s kvalitetnimi ljudmi. Le od kvalitetnih ljudi lahko pričakujemo tudi kvalitetne odzive. Ko govorim o kvalitetnih ljudeh, seveda govorim o takšnih, ki so pozitivno naravnani. Njihova vpletenost v pogovor in njihovi odzivi pa odražajo skupni interes, ki ga zasledujejo skupaj z nami. Tako smo hote ali nehote prišli do kakovosti nas samih. Če sem že omenil različne pregovore, bom omenil pa še enega, tokrat slovenskega. Isti ptiči letijo skupaj.
Zelo težko bomo obkroženi z ljudmi, ki ne odražajo nas samih.
Če želimo biti obkroženi s kvalitetnimi ljudmi, ki nam bodo stali ob strani z zares kvalitetnimi odzivi, moramo najprej sami biti kvalitetni. Vsi zase radi mislimo, da smo prav to. In prav je tako. Le ne pozabimo, da je omenjena kvaliteta sestavljena iz pozitivne naravnanosti, iskanja skupnega dobrega za vse in samozavesti, ki si ne dovoli odklona pri samospoštovanju. Če imamo prav, vztrajajmo pri svojem. Če pa nimamo, to priznajmo in se iz tega kaj naučimo.
Srečno!
Edvard Kadič
PS: Članek je bil najprej zapisan za dnevnik Svet24, 25.8.2016
vir Foto: Pexels